fbpx

איפה הכאב קודם

אז קודם כל ובאיחור אופנתי, תודה רבה רבה לאילן מגדלי, סיגלית מאמו וברושים על הארגון המופתי והחוויה של לראות ולשמוע את ד”ר טאן מרצה בארץ. הייתה נוכחות יפה ביותר, וממה ששמעתי אנשים נהנו ולמדו.

 אחד הדברים שד”ר טאן מדגיש במיוחד זה לברר היטב איפה הכאב (צעד ראשון בטיפול). לא רק באיזה אזור כללי אלא גם באילו מרדיאנים. ולאחר שהחדרנו את המחטים לפי האבחון הראשון, לא לשאול האם הכאב נעלם, אלא איפה הכאב עכשיו, כי פעמים רבות מתגלים כאבים משניים לאחר שהכאב העיקרי שוכך.

אבל אני לא רוצה הפעם להתייחס ל”איפה הכאב עכשיו”, אלא לאיפה הוא היה מלכתחילה, ועל החשיבות של מיקום מדויק של הכאב.

 הגיעה מטופלת בת 35, שנקרא לה לצורך העניין תרצה (כן כן, פעם היו שמות כאלו) עם כאבי ראש כתוצאה מסינוסיטיס, מזה שבוע. היא סובלת מסינוסיטיס לפחות פעמיים שלוש מדי שנה, והפעם כאבי הראש היו כה חמורים עד שרופאת המשפחה שלחה אותה לצילום רנטגן, אבל הסינוסים הפרונטאליים והמקסילריים היו נקיים. הרופאה ציידה את תרצה באנטיביוטיקה, אבל תרצה החליטה לחכות ולנסות קודם דיקור, כי היא לא אוהבת תרופות.

 הסתבר גם שהיא לא אוהבת דיקור, ומאד רגישה לו, לכן השתמשתי במחטים דקות במיוחד (seirin 0.16×30)אבל לה זה הספיק לחלוטין.

אז איך מטפלים בסינוסיטיס בשיטת האיזון? דבר ראשון שואלים איפה הכאב. מרבית המטופלים ידווחו על כאב מעל לגבות (סינוסים פרונטאליים), או מתחת לעיניים, באזור המקסילה (סינוסים מקסילריים). לכן, המרידיאנים העיקריים המעורבים הם St, Liלכל האזור המקסילרי, ואפשר לחשוב גם על BLואפילו GBאם הכאבים מעל לגבות. אבל ללא ספק, הכוכבים הם Stו-Li, או במילים אחרות שכבת yang ming.

 אחת הדרכים לטפל בשכבת yang mingהיא לאזן אותה בעזרת שכבת tai yin. במקרה זה יש לנו רביעייה של מרידיאנים שמאזנת את עצמה יפה, כך:

Li

Lu

Sp

St

 הצדדים ייקבעו על פי הכאב. אם למשל, הסינוסים הימניים כואבים יותר, אני אעדיף לדקור את Stבצד ימין, וכך לאזן את מרידיאן ה-Stבאזור הפנים על פי שיטה 6 (איזון של המרידיאן על ידי עצמו בעזרת נקודות דיסטאליות). אבל אם שני הצדדים כואבים במידה שווה, זה לא ממש משנה איך תדקרו (אם כי באופן כללי, שמתי לב שבמקרים בהם הכאב אחיד בשני הצדדים, דיקור מרידיאני ה-yinשל הרגל פעמים רבות יעיל יותר בצד ימין).

 אילו נקודות נדקור? אחת האפשרויות היא פשוט לדמות את הפנים. אם נבחר, למשל, את כל הרגל כמפה של הטורסו והפנים, אז כף הרגל מדמה את אזור הראש. אפשר, לכן לבחור נקודות בכף הרגל וכף היד, כמו למשל:

Li3,4

Lu10,10a

Sp3,4

St44,43

 כאשר Lu10a פירושה נקודת ah shi באזור הכללי של Lu10. ייתכן שגם נקודה אחת על כל מרידיאן תספיק, תלוי בעוצמת הכאב ההתחלתי ומה היקף האזור הכואב. ככל שנרצה לטפל באזור גדול יותר, נזדקק ליותר נקודות.

אפשרות אחרת היא לעשות התמרת מרידיאנים (שלא נלמדה בסדנא של ד”ר טאן, אבל הועברה על ידי אילן מגדלי בסדנאות שלו), כדלקמן:

Li3,11

Lu9,5

Sp3,9

St43,36

 זה גם איזון מאד חזק של שתי השכבות, וגם מדמה את הראש על פי שתי מפות נפרדות: נקודות הפלג מדמות ראש כאשר משתמשים בכל הגפה כמפה של הטורסו והראש, ונקודות הים מדמות את אזור העיניים פחות או יותר כאשר משתמשים בכל הגפה כמפה של הראש בלבד.

זה שילוב חביב עלי מאד לטיפול בסינוסיטיס מקסילרי, ופעמים רבות מטופלים שלא יכלו בכלל להתכופף קדימה לפני הטיפול מפאת הכאב, פתאום שורכים את הנעליים בלי לשים לב בכלל שהם מתכופפים.

אבל תרצה לא הייתה מרבית המטופלים. למזלי, לא דילגתי על השלב הראשון, ושאלתי אותה איפה הכאב. היא כלל לא הצביעה על אזור המקסילה, וגם לא על אזור הגבות. הראש כאב לה באזור האוקסיפיטלי, מאחור, וכן היה לה כאב עמום יותר באזור הקודקוד. כאבים כאלו מתאימים לזיהום בסינוס הספנואידי (sphenoid sinus)  שנמצא עמוק יותר בתוך הגולגולת. לא פלא שצילום הרנטגן לא הראה דבר. הרופא הניח שראשה כואב מלפנים, וצילום רנטגן פעמים רבות לא מצליח להראות בצורה טובה את הסינוסים הספנואידים. כמו כן, במידה פחותה היא סבלה מכאב מאחורי האוזניים, באזור המסטואיד, מן הסתם בגלל הסינוסיטיס.

במקרה כזה, איזון tai yin-yang mingלא נראה כמו הבחירה האידיאלית. המרידיאנים העיקריים שיש לאזן הם BL,GBולכן בחרתי בשילוב הבא, שמטפל בשכבות Tai yang, tai yinעם תוספת של Liv, GBלצורך הטיפול בכאב סביב האוזן.

Lu

Si

GB, BL

Sp, Liv

 בחרתי להשתמש בהתמרת מרידיאנים כדי לאזן את שכבות Tai yin (Sp, Lu)ו-Tai yang (Bl, Si)מכיוון שאיזון זה, המשתמש בנקודות הבאר ונקודות החיבור, המקור או הנהר (במקרה של Luו-Liv) מתרכז בכפות הידיים והרגליים, המדמות היטב את הראש. על מרידיאני GB, Livבחרתי דווקא נקודות ים, שגם הן מדמות היטב את הראש. על פי הניסיון שלי לפחות, כאשר מערבבים מפות שונות של אותו אזור מקבלים פעמים רבות תוצאה יעילה יותר:

 

Lu11,8

Si1,4

GB34, BL67,64

Sp1,4, Liv8

 

 

 

 

 

זה אמנם מספר גדול של מחטים, ודאי למטופלת שלא כל כך אוהבת מחטים, אבל השימוש במחטים הדקות הפך את כל העניין לנסבל בהחלט מבחינתה. מיד לאחר הדיקור ובמהלכו דווקא לא חל שיפור, אך בבוקר למחרת תרצה דיווחה על שיפור גדול. היא לא נזקקה יותר למשככי כאבים והרגישה נמרצת. בהמשך היום היא הגיעה לטיפול נוסף, ועדיין דיווחה על השיפור, אך התלוננה על כאבי בטן וצרבות שמדי פעם מציקים לה. לכן הוספתי את St36,44בצד היאנגי של הדיקור. למחרת תרצה דיווחה שראה כבר אינו כואב כלל, וגם הבטן לא מציקה. ליתר ביטחון היא הגיעה לשני טיפולים נוספים לצורך כאבי הבטן. בטיפולים אלו השתמשתי ב-4 נקודות בלבד:

 

Lu5

Li11

St36

Sp9

 

 

 

 

הדיקור נעשה עם המחטים הדקות, והפעם תרצה אף ממש נהנתה מהתחושות שהתעוררו במהלך הדיקור.

תפריט נגישות

Scroll to Top