fbpx

כיצד התגלו לי נקודות הדיקור – 77.01, 77.02

לפני כ-15 שנה הגיע אלי יום אחד מטופל לקליניקה. הייתי אז כבר כ-10 שנים בפעילות מקצועית בתחום הדיקור מתוכן כ-5 שנים כתלמידו של ד”ר טאן. נהגתי אז לטפל רק לפי שיטות האיזון של ד”ר טאן. הייתי מאלתר הרבה ולא הפסקתי לחפש הדמיות (images) חדשות כדי לענות על התופעות והסימפטומים שהמטופלים הביאו בפני.

אני זוכר שהייתי נוהג למשש את העורף של המטופלים ושמתי לב כי הכאב התמקד בחוליות עמוד השדרה ומעט שמאלה ממנו ונמשך מכיוון חוליה C2 ממש מאחורי “תפוח אדם” עד לרמה של חוליה C5.

חיפשתי בגוף נקודת “דיסטל” שתדמה את האזור הכואב ומצאתי שכף הרגל מדמה את הראש ואחורי הקרסול מדמים לי את העורף, חיפשתי נקודות לדיקור באזור זה.

זו הייתה לי הפעם הראשונה בחיי שדיקרתי לתוך גיד (גיד אכילס). המטופל שכב אפרקדן עם הפנים לתקרה ואני כיוונתי את המחט בתוך הגיד לכיוון עצם הטיביה מתוך הדמייה, התכוונות, להגיע ל”עמוד השדרה” המדומה שבקרסול. לאחר מכן הוספתי ודיקרתי במחט נוספת כמה צ’ון גבוה יותר כדי “לכסות” את כל העורף. לאחר החדרת המחטים הללו ביקשתי מהמטופל להניע את ראשו – להפתעתי ההבדל בתחושה היה מדהים. מיהרתי למטפל הקוריאני שעבד בסמוך לספר לו על כך. המטפל הסתכל על נקודות הדיקור ואמר כי הוא שמע על הנקודות הללו המכונות “הנקודות של מסטר טונג”. אמרתי לו שבעצם אלו הן “נקודות מגדלי” מכיון שלא היה לי שמץ של מושג על “הנקודות של מסטר טונג” ואני הלכתי פשוט בעקבות ההבנות שלי על שיטות האיזון והופתעתי מהתוצאות שקיבלתי.

למותר לציין כי שתים ולעיתים אף שלוש הנקודות הללו נעשו נקודות “אהובות במיוחד” וזכו לשימוש תכוף בפרקטיקה שלנו לעיתים אף מספר פעמים ביום.

כשהתחלתי ללמד את שיטות האיזון בארץ, ציינתי בשעור את הנקודות הללו ואחד מחמשת התלמידים שהשתתפו בסמינר הראשון ב”אוהלו” ביקש ממני לדקור אותו בגיד כדי לחוש את ההרגשה של דיקור במקום הזה. לאחר שדקרתי אותו הפך אורי להיות חברי הטוב ותומך ומקדם נלהב של שיטות האיזון של ד”ר טאן בארץ.

החלטתי לחלוק את נסיוני זה כדי להזכיר לקוראים כי כאשר מבינים ומפנימים את “ההדמיה” ו”השיקוף” (image and mirror) וכן את 7 שיטות האיזון, ניתן ליצור פרוטוקולים עצמיים של דיקור ולהבין לעומקן את הסיבה וההגיון שבשימוש קליני של כל נקודה קלאסית או חדשה.

תרגום השמות האנגליים לנקודות מסטר טונג 77.01 ו77.02 הם “לזקוף את הגיד” ו”לזקוף את אבותינו”.

הנקודה הראשונה, 77.01, ממוקמת על גיד אכילס בין UB 60 לבין KID 3 . הנקודה מדמה בצורה יפה את ערוץ השליט ( DU) את ערוץ שלפוחית השתן (UB) ומשמשת בקליניקה לטיפול בכאב עורף, “עורף קשיח”, מגבלות תנועה בחוליות הצוואר ו”דרבן” צווארי. הנקודה 77.02, ממוקמת 2 צון מעל ופרוקסימאלית לקודמת. יש לנקודה זו השפעה דומה אך השפעתה תהיה גדולה יותר על נקודות נמוכות יותר מ- C2 בצוואר ואף תטיב עם בעיות באזורי C4, C5.

נקודות אלו ישפיעו לטובה גם באזור המותני מכיון שיש קשר בין העקומה באזור הצווארי (הסרוויקאלי) והעקומה באזור המותני (הלומברי) ויעזרו למטופלים עם בעיות של כאבי גב, קשיחות בגב והקרנה של כאבים מהמותן.

הנקודות הללו משפיעות ויעילות כל כך מכיון שהן מדמות במדויק את ערוץ ה- DU וה- UB שבעורף והן ממוקמות בין ערוצי ה- KD וה – UB ומאזנות את ערוץ ה-UB לפי שיטות האיזון מספר 3 ו-6.

לאחרונה הגיע לקליניקה מטופל שאובחן כסובל מ”דרבן” צווארי בין חוליות C3 ל-C6 (ריכוז סידני באזור הצוואר הגורם לדקירות). הסימפטומים שהציג היו כאב בעורף, הקרנה וחוסר תחושה ביד ימין בעיקר באצבעות המראה, האמה, הקמיצה והזרת.

דיקור של נקודות 77.01+ 77.02 ברגל ימין ודיקור של קצות הבוהנים המתאימים (בהנים 2,3,4,5) ברגל שמאל הפחית מידית את אי- הנוחות מדרגה 6 בסולם של 1-10 לדרגה 2 ולאחר מספר דקות לדרגה 1(!). נקודות אחרות שהוספתי היו נקודות So Jing Dian וכן SI3 ביד שמאל, ואת הנקודות HT5 ו- LU9,8,7, ביד ימין. המטופל אמור היה לראות רופא אורטופד תוך שבוע וכנראה יומלץ לו על ניתוח להסרת הדרבנים ברגע שיקבע לו תור. מכיוון שהרגיש הקלה רבה כתוצאה מהדיקור הוא ביקש מיד לקבל עוד מספר טיפולים כדי להפיג את הסימפטומים המתישים.

ממש באותו היום באה לטיפול מטופלת חדשה הסובלת מזה כשנתיים מחוסר תחושה ביד ימין וזאת לאחר הלידה של בתה וכתוצאה מכך עבודת מחשב בבית. היא נאלצה לשאת את בתה על הידיים וגם לא היו לה תנאים ארגונומיים בעבודה ליד המחשב. מכיון שהיתה מאוד עצבנית ולא שקטה ובה בעת מאוד רגישה החלטתי במקרה שלה לדקר רק בחלק התחתון של הרגליים. ברגל ימין דיקרתי את הנקודות 77.01, 77.02, GB41, GB34, וברגל שמאל את הנקודות KD2,4,7, ואת LV2,3,4. הדופק הצביע על שימוש בנקודות יסוד “העץ”. הנקודות המיוחדות בערוץ ה- LV נבחרו בשל עונת האביב. נקודות ה-KD מזינות את ה-YIN וכמו כן מדמות את הצוואר. המטופלת נרגעה והכאב פחת בצורה משמעותית והיא מצפה לטיפול הבא.

חשוב לשים לב: כאשר מדקרים את נקודה 77.01 חשוב מאוד להשתמש במחט ארוכה, לפחות 40 מ”מ, כדי לחדור דרך הגיד ולגעת בעצם הטיביה. כאשר מדקרים את 77.02 המרחק לעצם עוד גדול יותר ולכן יש לשים לב שהמחט מגיעה עד לעצם ולא לאפשר למחט לסטות לצד זה או אחר. אם זה קורה, יש לשלוף את המחט ולדקור שנית כאשר מתכוונים, במחשבה, להגיע עד לעצם.

מצאתי שאם רוצים להנות מהעבודה שלנו רצוי להיות יצירתיים על גבול ההרפתקנות. כך גם נהנים וגם מתוגמלים ומקבלים הערכה על העבודה.

אם יש שאלות או תגובות אשמח אם תיצרו עימי קשר בדוא”ל: acucare@msn.com

בברכה,

אילן מגדלי

***הכותב הינו מטפל מזה כ-25 שנה ברפואה סינית.כאשר 18 שנים מתוכם הוא תלמיד ומלווה של ד”ר טאן ומוסמך מטעמו ללמד את שיטת האיזון בארץ.כרגע אילן מנהל שתי קליניקות מצליחות ועמוסות ומנהל מסע להגברת המודעות לטיפול באמצעות קליניקות קהילתיות.***

תפריט נגישות

Scroll to Top