fbpx

אוצרות מתוך ה Shang Han Lun פורמולה Xiao Chai Hu Tang

הפורמולה xiao chai hu tang היא הפורמולה העיקרית בטיפול בפתולוגיות של מערכת  shao yang.

כדי להבין את הפוטנציאל המרפא שלה ואת טווח הפעולה שלה, צריך קודם להכיר את מערכת shao yang.

הבנת תפקוד מערכת shao yangנעוצה בהבנת שתי התכונות עיקריות שמאפיינות אותה:

  • האחת מקבלת ביטוי בשם של המערכת: “היאנג הקטן” (shao= קטן).
  • השניה מקבלת ביטוי בתאור מקומה  בגוף” “חצי חיצונית וחצי פנימית”.

היאנג הקטן:

מבין 3 מערכות היאנג, היאנג של shao yangהוא החלש ביותר, לכן מכונה “קטן”. אופיו של יאנג הערוץ דומה לשמש בזריחה, היא אינה מחממת ומסנוורת, אבל הופעתה ממלאת את העולם בחיוניות, בהתרגשות, בתנועה ובאור. זהו המקור גם של הכוח וגם של החולשה של המערכת: ל shao yangפעולה ממריציה, שנותנת חיוניות ותנועה, פעולתה משפיעה על כל התהליכים בגוף, גם הפיסיים וגם הרגשיים. עם זאת, זהו יאנג חלש יחסית, ולכן עלול להפגע בקלות וזקוק לתמיכה מתמדת ממקור יציב וחזק יותר, בעיקר מהטחול (מערכת tai yin).

חצי חיצוני וחצי פנימי:

מערכת shao yang מהווה ציר שמווסת בין חיצון הגוף ובין פנים הגוף. היא פועלת בכוח האיברים כיס המרה והמחמם המשולש. באמצעות המחמם המשולש, היאנג של shao yangמשפיע על תפקוד היאנג שלtai yang, שזורם ופועל בחיצון הגוף: מחמם שרירים, מווסת טמפ. גוף, מגן מפני פטוגנים חיצוניים. באמצעות כיס המרה, משפיע על תפקוד היאנג של yang ming, שזורם ופועל בפנים הגוף: שולט על מערכת העיכול של הגוף, כולל קבלה של מזון, ספיגה וניקוז. Shao yangהוא הכוח המניע והממריץ לתהליכים אלו של החוץ והפנים, ובכך בעל חלק משמעותי בכל התהליכים שקשורים למערכת החיסון ולמערכת העיכול ולמטאבוליזם. בנוסף לכך, הוא הציר שמאפשר למערכת החיצונית של tai yangוהפנימית שלyang ming  לתקשר אחת עם השניה בצורה מווסתת ומפרה, תקשורת חיונית לתפקודו התקין של הגוף.

הסימפטומים של מחלות shao yang  מפורטים בshang han lunבמספר רב של שורות, דבר שנותן ביטוי לטווח ההשפעה הרחב של המערכת. ניתן לסווג את הסימפטומים לפי שני מאפיינים עיקריים, שניהם הכרחיים כדי לאבחן פתולוגיה של המערכת:

1. פגיעה בוויסות הזרימה: כיוון שמערכת shao yangמשמשת כציר בין החיצון ובין הפנים, וויסות הזרימה בגוף הוא חלק מאד חשוב מתפקודה התקין. פתולוגיה בשכבה מתבטאת בסימפטומים של סטגנציה של qiו/או של ליחה. הסטגנציה נוטה להתבטא לאורך הערוצים ובאיברים של shao yang, אך זה לא הכרחי. סימפטומים מייצגים כוללים כאבי ראש צידיים, כאב או תחושה של מלאות בבית החזה ובהיפוכונדריום, שיעול, דופק מיתרי.

פגיעה בוויסות הזרימה של מערכת shao yangמובילה למצב של עץ תוקף אדמה שאנחנו מכירים גם ממודל 5 האלמטים. ניתן לראות גם  GBתוקף קיבה וגם כבד תוקף טחול. למעשה סימפטומים של בחילות והקאות הם סימפטומים מאפיינים לפתולוגיה של המערכת הזו. סימפטומים נוספים כוללים כאב בטן, אי נוחות כללית בבטן ופגיעה בסדירות של היציאות.

בנוסף לסימפטומים הפיסיים יש חשיבות רבה לפגיעה הנפשית והרגשית המקושרת לshao yang. זהו סימפטום של מצב נפשי בו המטופל אינו מרגיש את החיוניות שמאפיינת את השכבה ולכן לא מצליח להרגיש שמחה / אושר / התרגשות / עניין, עד כדי מחשבות אובדניות במקרים קיצוניים. חסר עניין גם באוכל, הרבה פעמים מוביל לירידה במשקל ולחולשה כללית.

2. נטיה לחום: היאנג של shao yangאמנם חלש יחסית, אבל מלא חיות. לכן ברגע שחודר פטוגן שמפריע לתפקודו, יכולה להתפתח בקלות יחסית אש פתולוגית. סימפטומים מייצגים כוללים עיניים אדומות, סחרחורות, כאבים / צפצוף באוזניים ואפילו חרשות המשוייכת לעודף, אי שקט רגשי,  תחושה של מחנק בבית החזה, יובש בגרון, טעם מר בפה, חום סיסטמי (יכול להתבטא גם בחום וקור לסירוגין, שמשוייך לערוץ וגם בחום מתמשך, שמשוייך לאיבר GB).

חום וקור לסירוגין הוא סימפטום מייצג לאופי המאבק בין הyangשל השכבה ובין פטוגן שחדר אליה. היאנג נמרץ וחיוני ובמאבקו בפטוגן יגרום להופעה של חום, אך עם זאת חלש יחסית, ולכן אינו יכול להתמיד לאורך זמן עם המאבק והפטוגן יכול בזמן הזה לגבור ולגרום לתחושה של צמרמורות. יש פרשנים (huang huang)שטוענים שסימפטום זה מייצג כל מחלה בעלת אופי התקפי שבא והולך.

אמצעי הטיפול העיקרי בshang han lun  הוא צמחי מרפא, באמצעותן zhang zhong jingמדגים את עקרונות הטיפוליים המנחים, שניתנים למימוש גם באמצעות שיטות טיפול אחרות. Xiao chai hu tangהיא דוגמא מרתקת להדגמת עקרון טיפולי, ללא ניתוח פורמולה זו, אין אפשרות להבין מה הכוונה מאחרי “הירמון shao yang“.

תאור של הפורמולה מפוזר על פני כמה שורות בטכסט, שמדגימות עד כמה פורמולה זו בעלת פעילות רב מערכתית. ניתן לטפל באמצעותה במחלות שקשורות למערכת העיכול, מערכת העצבים, מערכת החיסון, המערכת האנדוקרינית, המערכת הגניקולוגית ובעיות רגשיות. למעשה, החשיבות לא למערכת הפיסיולוגית שנפגעה, אלא לדינמיקה של המחלה שמשלבת בתוכה אלמנטים העדר חיוניות ומרץ עם נטיה מוגברת לסטגנציה של צ’י/ליחה, ביחד עם ביטויים של חום שגורם לאי-נוחות ואי שקט.

מתוך 112 הפורמולות בshang han lun   יש רק 7 פורמולות להן zhang zhong jingנתן דוגמאות למודיפיקציות מבלי לשנות את שם הפורמולה המקורית. xiao chai hu tangהיא אחת הפורומולות האלו. מודיפיקציות אלו נותנות המחשה נוספת לטווח הפעולה הרחב שיש לפורמולה, ומדגימות כיצד ניתן למצות את הפוטנציאל שלה.

מרכיבים ודגשים למודיפיקציות:

Chai hu חריף ומר ומעט קר. בעל תנועתיות שעולה ומציפה כלפי מעלה וכלפי חוץ, משחרר תנועת yang qiתקוע בפנים כלפי חוץ. שייך למשחררי חיצון לכן בעל השפעה על הערוץ ועל הקשר בין shao yangוחיצון הגוף (מערכת tai yang).

לפי הטכסט המקורי, המינון של chai huהוא 40 גר, לעומת שאר הצמחים שהמינון שלהם 15 גר. היום יש רופאים שטוענים שchai huפוגע בliv yinולכן משתמשים בו במינון נמוך, אבל רופאים רבים שחקרו אתshang han lunועובדים לפיו, טוענים שכדי שchai huיהיה אפקטיבי לטפל בshao yang, צריך מינון גבוה.

Huang qin קר ומר. מטהר חום מהאיבר GB, של shao yang, מתמחה בטיפול בבעיות שמקבלות ביטוי סימפטומתי מעל הסרעפת. עם זאת, בעל תנועתיות שיורדת כלפי מטה שמאפיינת את מערכת yang ming  . בנוסף, מטהר חום גם מהקיבה והמעי הגס, איברי yang ming, ובכך בעל השפעה על הקשר ביןshao yangוביןופנים הגוף (מערכת yang ming).

שילוב 2 הצמחים האלו מתאים למאפיינים של מחלות shao yang:

  • פגיעה בציר שמקשר בין חיצון ופנים.
  • פגיעה בו זמנית בערוץ ובאיבר
  • הנטיה של מחלות shao yangלפתח תקיעות וחום

שילוב זה מתאים גם לבעיות שקשורות לתפקוד כיס המרה, כאשר הביטוי הסימפטומתי ממוקד בפלג גוף עליון מעל הסרעפת, או בסימפטומים של כיס מרה שתוקף את הקיבה. עם זאת, ייתכן והדינאמיקה של פגיעה בוויסות הזרימה של צ’י ושל נוזלי גוף, פוגעת דווקא באזורים מתחת לקו הסרעפת או בתפקודים שמאפיינים יותר את הדינאמיקה של איבר הכבד, כגון כאבים בבטן תחתונה, מצבי רוח מתפרצים ומשתנים וכד’. במקרה הזה, הטכסט מנחה אותנו להחליף את huang qinבshao yao, ובכך ליצור את השילוב chai hu+shao yaoשאנחנו מכירים כשילוב מצויין לטיפול בliv qi stag.

Huang qin יוחלף גם במקרה שיש חשש ליאנג של המערכת. כאמור, היאנג של מערכת shao yangהוא “קטן”, חלש ופגיע מטבעו, ולכן צריך להזהר מהאיכות הקרה והמרה של huang qinכאשר יש עדות לכך שהיאנג נפגע. הטכסט נותן דוגמא של פלפיטציות עם שיתון מועט. השיתון המועט משקף פגיעה בזרימת הנוזלים בגוף שנעשית בכוח היאנג, הפלפיטציות משקפות את החרדה שנובעת מכך שהיאנג נפגע. במקרה הספציפי הזה, יש הנחיה להחליף את huang qinהקר והמר בfu lingהנייטרלי, שמחזק טחול ולב תוך כדי חידוש תנועת נוזלים.

Sheng jiang  חריף וחמים. מהרמן את הקיבה ומשחרר זרימה בין ריאות וקיבה. מטפל בסימפטומים משני צידי הסרעפת: של בחילות מצד אחד ושיעול מצד שני.

Ban xia חריף, חמים, מתמיר ליחה ומניע צ’י. גם הוא צמח שעובד על התפקודים משני צידי הסרעפת: מהרמן קיבה ומשחרר זרימה ממחמם עליון.

השילוב של ban xia + sheng jiangהוא שילוב שמהווה בעצמו פורמולה הקרויה xiao ban xia tang. צמחים אלו בעלי תכונות דומות: שניהם חריפים וחמימים, שניהם עובדים על תפקודים של קיבה ושל ריאות, האיברים שתפקודם מושפע מתפקוד מערכת הshao yang. גם בשילוב שני צמחים אלו יש עבודה על הציר שבין החיצון ובין הפנים, כאשר sheng jiangהשייך למשחררי חיצון עוזר לchai huבוויסות חיצון הגוף, וban xiaעובד עם huang qinלכיוון פנים הגוף. בנוסף לוויסות חוץ – פנים, שני צמחים אלו:

  1. מניעים ועוזרים בשחרור זרימת צ’י.
  2. מתמירים ליחה, מפזרים הצטברויות של נוזלים וליחה. נותנים מענה לפגיעה בTWשעלולה לגרום להיווצרות ליחה והצטברות נוזלים.
  3. מהרמנים קיבה, מורידים צ’י מורד של הקיבה וטיפול בבחילות והקאות. נותן מענה לנטיה של GBלהפריע לתנועת הצ’י בקיבה.

בטכסט יש אפשרות להוציא אחד מהם מהפורמולה במידה ואין סימפטומים של צ’י מורד של הקיבה, או במידה ויש תופעות של יובש, כיוון ששניהם עלולים לייבש. עם זאת, כדי שהפורמולה תוכל להרמן shao yang, חייבים להיות צמחים בפורמולה שיאפשרו הנעה של צ’י והתמרת ליחה, לכן הטכסט מנחה, שכאשר בוחרים להוציא אותם, להכניס במקומם צמח אחר בעל יכולות התמרת ליחה והנעת צ’י כגון tian hua fen, gua lou.

Ren shen, zhi gan cao, da zao : צמחים מתוקים לחיזוק qiולחיזוק אלמנט האדמה. תפקידם בפורמולה לחזק sp qi. בחיזוק הטחול יש חשיבות כפולה שממחישה את מערכת היחסים המורכבת בין אלמנט העץ ואלמנט האדמה:

  1. חיזוק הטחול עוזר בהתאוששות כיס המרה ותומכים ביכולת שלו להשתחרר מהפטוגן.מלכתחילה shao yangזו שכבה עם יאנג יחסית חלש, שצריכה תמיכה וחיזוק מתמיד מאלמנט האדמה.
  2. הדינמיקה של עץ תוקף אדמה זו דינמיקה שמאפיינת פתולוגיה של מערכת shao yang, כאשר הביטוי הנפוץ הוא סימפטומים של צ’י מורד של הקיבה. בנוסף לכך, פטוגן מתוך shao yangיכול לחדור לtai yin, ובכך לגרום לפגיעה ביאנג של הטחול.

הבנת משמעות הצמחים המרכיבים את xiao chai hu tangעוזרת להבין את משמעות התפקוד התקין של shao yangבגוף: שמירה על וויסות וחיוניות התנועה מהפנים כלפי החוץ, ומהחוץ כלפי הפנים, שמירה שמותנית ביכולת לקבל תמיכה וחיזוק מהצ’י של איברי אלמנט האדמה בגוף.

צריך למצוא את האיזון הנכון בין הצורך לחזק ובין הפוטנציאל של המחזקים להעצים גם את הדפוס הסטגנטיבי של המערכת. כך לדוגמא, במידה ויש סטגנציה של ליחה עם צורה מוחשית, מומלץ בטכסט להוציא את da zaoולהכניס במקומו את mu liבעל היכולת לרכך מסות.

דוגמא נוספת שהטכסט נותן לסכנה במחזקים היא במצב של שיעול פרודוקטיבי. במצב הזה יש הנחיה להוציא את ren shenואת da zao, שעלולים להכביד על ההצטברות בדרכי הנשימה, להחליף את sheng jiangבgan jiangכדי להמשיך ולתמוך טוב באיכויות הyangשל המערכת, ולהוסיף את wu wei ziכדי לאפשר גם ספיגה ולא רק הנעה, ובכך לתמוך בצורה מלאה בוויסות תנועת הצ’י בבית החזה.

סיפור מקרה:

אשה בת 32 עם אלופציה. היו בראש 3 מוקדים של התקרחות בגדלים שונים. התחיל בתקופה בה היתה צריכה לקבל הרבה מאד החלטות משמעותיות והרגישה שזה גרם לה ל”שיתוק מחשבתי”. תמיד יש תחושה של צריבה באזור הקרקפת לפני שהאזור מקריח. כרגע, פרט ל3 המוקדים מהם היתה התקרחות יש תחושה של צריבה בעוד 2 מוקדים ומפחדת שזה הולך ומתרחב.

ברקע יש אנמיה כרונית עם נטיה לעייפות וחולשה ונשירת שיער. לא סובלת מבעיות נוספות.

במקרה הזה הדינאמיקה הצביעה על מצב בו הפתולוגיה בshao yang:

הטריגר היה תחושה של עומס גדול עקב הדרישה לקבל החלטות חשובות. במודל 5 התהליכים, האומץ לקבל החלטות משוייך לתפקודי כיס המרה. זה מתאים גם למודל 6 המערכות, כאשר זה מתבטא במיקום מערכת shao yangכציר שתפקידו לווסת בין החיצון ובין הפנים, במקרה הזה בין הדרישות החיצוניות ובין הצרכים הפנימיים.

העדר נוכחות של מערכות אחרות בדינאמיקה של המחלה זה גם מקור אבחנתי חשוב:

  • במקרה הזה חסר הדם יכול להצביע על מעורבות של jue yin, אבל חסר דם אינו מייחד רק את מערכת jue yin, כך שאינו יכול לשמש סממן אבחנתי. בנוסף, במערכת jue yin  יש נטיה לדינאמיקה יותר סוערת עם תנודות בין עודף וחוסר, חום וקור. דינאמיקה שלא היתה נוכחת במקרה הזה.
  • כיוון שמדובר במחלה אוטו-אימונית, צריך גם לבחון את האפשרות שהגורם לכך זה דינאמיקה של חולשת יאנג עם יין משתלט או חולשת יין עם יאנג משתלט, דינאמיקה שמאפיינת את מערכת   shao yin. במקרה הזה, אין סימנים  לחסר של יין או של יאנג בתמונה הסימפטומתית, ולכן הוחלט לא לערב את המערכת הזו בטיפול.

הפורמולה שניתנה היא xiao chai hu tangבהרכב הצמחים המקורי שלה, ביחד עם צמחים שיעזור בחיזוק הדם: Huang qi, dang gui, he shou wu

תחושה הצריבה המקומית בקרקפת הפסיקה במהלך השבוע הראשון ללקיחת הפורמולה ולא היו אזורי התקרחות נוספים. 3 שבועות אחרי תחילת לקיחת הצמחים התחילה באופן הדרגתי צמיחה חדשה של שיער באזורי ההתקרחות.

קורס Shang Hun Lun של הילה יפה

תפריט נגישות

Scroll to Top